Frågor och svar om hämtning av trädgårdsavfall

Här har vi samlat de vanligaste frågorna och svaren.

Trädgårdsavfallstjänsten

Vad får jag lägga i kärlet?

+

Allt trädgårdsavfall som kvistar, grenar, löv, växter mm. Det får inte innehålla grus eller stenar.

När får jag kärlet?

+

Kärlet kommer vi ut med veckan innan abonnemanget startar.

Var ska kärlet stå?

+

Kärlet ska stå placerat vid tomtgräns med handtaget utåt från klockan 06.30 på hämtningsdagen. Övrig tid har du kärlet där du önskar.

Hur stort är kärlet?

+

Kärlet rymmer 370 liter, och är ungefär dubbelt så stort som ditt vanliga 190 liters kärl för restavfall (gröna tunnan).

Kan jag hoppa på tjänsten senare under säsongen?

+

Ja, du är välkommen att hoppa på senare men priset är detsamma oavsett när på säsongen du gör din beställning.

Kan jag dela kärl med grannen?

+

Ja det kan du. Kostnaden gäller per kärl och sedan kan du och din granne självklart göra upp er emellan om ni vill dela. Vi behöver dock ha en person per kärl som vi fakturerar avgiften till.

Hur betalar jag?

+

Hela beloppet faktureras vid ett tillfälle på din faktura från oss.

Vad gör jag med kärlet efter säsongens sista tömning?

+

Vill du inte ha kvar tjänsten så kommer vi och hämtar det. Vill du fortsätta till våren igen så behåller du kärlet hos dig till nästa vår då du får ny information av oss om när hämtningen startar igen.

Hur avslutar jag abonnemanget på tjänsten?

+

Du kan avbeställa genom att skicka ett meddelande till oss, eller kontakta vår kundservice (länkarna öppnas i nytt fönster)