Stadsnät

Felanmälan & Felsökning

Om du har problem med din internetanslutning ska du göra en felanmälan till din tjänsteleverantör. Det ingår i deras avtal med dig att ge teknisk support, och de meddelar i sin tur oss om problemet ligger utanför deras del.

Du kan enkelt felsöka din stadsnätsanslutning själv, innan du felanmäler till din tjänsteleverantör.

Felsökning

  1. Kontrollera att alla kablar är korrekt anslutna. Konverterns (grå box som monteras av Karlskoga Stadsnät) strömsladd ansluts till ett eluttag. Din utrustning (router och/eller PC/MAC) ska anslutas till LAN-port 3 i konvertern.
  2. Kontrollera lysdioder på konverterarens ovansida: PWR (=power) ska lysa WAN (=fiberlänk) ska lysa LAN 3 (=internet) ska lysa när din utrustning är ansluten och strömsatt LAN 1 (=ip-tv) ska lysa när du har beställt iptv som en tjänst och ipboxen är ansluten.
  3. Starta om: Konverter genom att dra ur strömsladden och återanslut igen efter cirka 20-30 sekunder. Prova därefter att starta om din router och eller PC/MAC. Om du har problem med ip-tv, starta om iptv-boxen. Om du har problem med ip-telefoni, starta om ata-boxen.
  4. Prova stadsnätet genom att surfa till en hemsida, t ex http://www.google.se
  5. Om du använder router, kopppla bort routern och anslut en PC/MAC direkt till LAN 3 på konverter. Kontrollera att PC/MAC fungerar genom att prova en annan PC/MAC. Kontrollera att kablage, tp-kabel är fungerande genom att prova en ny tp-kabel.

Om det fortfarande inte fungerar, felanmäl till din tjänsteleverantör.

Felanmälan

Så här går en felanmälan till:

  1. Felanmäl alltid till din tjänsteleverantör. På detta sätt görs en felanmälan på hela kedjan som ingår i din stadsnätsanslutning, både tjänsteleverantörens del och stadsnätets del.
  2. Leverantören felsöker tillsammans med kund över telefon.
  3. Leverantören löser ditt problem eller finner att det eventuellt behöver utredas närmare eller att det kan vara fel i stadsnätet.
  4. Leverantören kontaktar oss.
  5. Vi felsöker och lämnar besked till leverantören med felsökningsresultat.
  6. Tjänsteleverantören återkommer till dig med besked.