Samlad information om avbrott

Här hittar du samlad information kring olika åtgärder vid avbrott eller störningar inom våra verksamheter.

VMA och myndighetsmeddelande

Viktigt meddelande till allmänheten (VMA) och myndighetsmeddelande är två varningssystem som används för att informera vid olika typer av händelser.

Myndighetsmeddelanden sänds vanligtvis lokalt via Sveriges Radio P4 och är ett viktigt verktyg för att säkerställa att invånarna får nödvändig information vid olika typer av händelser.

VMA kan enbart utfärdas av den kommunala räddningschefen eller räddningsledaren.

Här kan du läsa mer om de olika varningssystemen (extern länk, öppnas i nytt fönster)

Var uppdateras driftinformation?

Driftinformation på hemsida och app
Vid avbrott eller andra störningar uppdaterar vi löpande driftinformationen på vår hemsida och app - där hittar du aktuell information.

Facebook
På Facebook lägger vi endast ut en första avisering för att du ska bli uppmärksam på att något skett. Tyvärr har vi ingen möjlighet att ge snabba svar i kommentarsfälten på inlägg som handlar om avbrott eller störningar, därför stänger vi av möjligheten att kommentera vid dessa tillfällen. Vi hänvisar då till våra övriga kontaktvägar för att du ska få bästa möjliga service. 

Jourtelefon
Vårt journummer 0586-750 200 når du dygnet runt, året runt. Här kan du felanmäla och få kontakt vid behov utanför kontorstid. 

Strömavbrott

Många strömavbrott orsakas av fel i hemmets elanläggning. Om du saknar ström är det några saker du kan kontrollera innan du anmäler avbrottet till oss. Om du inte hittar något fel hemma hos dig, gör en felanmälan till vår driftcentral. Läs mer

Störningar på vattenleveransen

Missfärgat vatten
Missfärgat vatten kan uppstå när vattenflöden ändras, exempelvis vid en läcka. Det är inte farligt att  förtära även om det inte ser så trevligt ut. Om du låter vattnet flöda i kranen en stund så försvinner det. Läs mer

Kokningsrekommendation
När det finns misstanke om att kranvattnet innehåller bakterier, virus eller parasiter som kan göra dig sjuk rekommenderar vi att vattnet ska kokas innan det kan drickas eller användas i matlagning. Läs mer

Vattentankar
Vid störningar där områden blir helt utan vatten i kranen under en längre tid kan vi ställa ut vattentankar med dricksvatten. När detta sker informerar vi vid varje enskilt tillfälle om vad som gäller. 

Tillgång till vatten i kris
Brist på vatten är mycket allvarligare än brist på mat. Därför är det viktigt att ha en plan för att kunna ordna vatten i alla lägen, till både dryck och matlagning. Läs mer på MSB:s webbplats (extern länk, öppnas i nytt fönster)

Avfallshämtning vid svåra väderförhållanden

När vädret ställer till det så att sopbilarna inte tar sig fram på vägarna kan vi ställa upp tillfälliga hämtningsplatser i drabbade områden. Läs mer

Avbrott på fjärrvärmen

Ibland behöver vi stänga av fjärrvärmen för att utföra underhåll eller reparera skador på ledningarna. Vid planerade avbrott lägger vi ut meddelande på vår driftinformation i god tid. Om ett oplanerat avbrott skulle inträffa informerar vi så snart vi kan.

Vid ett fjärrvärmeavbrott kan du använda kallvattnet som vanligt, men varmvattnet försvinner. Värmen stängs också av. Efter ett avbrottet kan det dröja en stund innan värmen är helt tillbaka. Vid kortare avbrott påverkas inomhustemperaturen oftast inte så mycket. I villor går uppvärmningen relativt snabbt, medan det kan ta lite längre tid i lägenhetshus och större fastigheter.

Problem med internetanslutningen

Om du har problem med din internetanslutning ska du felanmäla det till din tjänsteleverantör.

Läs mer via denna länk om hur du enkelt kan felsöka din stadsnätsanslutning själv, innan du felanmäler till din tjänsteleverantör.