Frågor & svar om vattenmätaren

Här får du svar på de vanligaste frågorna vi får om vattenmätaren.

Hur ska jag registrera mina mätvärden?

Enklast är att fylla i värdena i vår app. Här kan du läsa mer om appen och hur du laddar ner den. Den är självklart kostnadsfri. 

När du har loggat in i appen, klicka på Mitt hem i den nedre menyn och välj därefter Vatten & Avlopp. Klicka på Skicka in avläsning.

Om du av någon anledning inte kan ladda ner vår app går det också bra att registrera mätvärdet på Mina sidor.

Om du inte har möjlighet att skicka in dina värden digitalt så hör du av dig till vårt kundcenter på telefon 0586-750 100 eller via mail till kundtjanst@karlskogaenergi.se. Så diskuterar vi tillsammans fram en lösning.

Hur ofta ska jag registrera mina mätvärden?

Du ska registrera din mätarställning minst en gång per år, men ju oftare desto bättre. Du väljer själv tidpunkt för registreringen.

Det är utifrån din senast registrerade avläsning som vi beräknar fram en årsförbrukning som ligger till grund för faktureringen framåt i tiden. Om det var längesedan du läste av och registrerade din mätarställning kan du få betala efter en felaktig förbrukningskurva. 

Exempel 1: Du har förbrukat mindre än vi har beräknat utifrån senaste registreringen. Då betalar du mer än du behöver. Pengarna återbetalas efter nästa registrering, men under tiden har du betalat onödigt mycket.

Exempel 2: Du har förbrukat mer än vi har beräknat utifrån din senaste registrering. Då får du betala in mellanskillnaden när det upptäcks, vilket kan bli en oväntad utgift.

Får jag en påminnelse när det är dags att registrera min mätarställning?

Om du har vår app nedladdad och notiser påslagna så får du en påminnelse om du inte har registrerat på länge. 

Vilka siffror ska jag registrera?

Du ska registrera samtliga siffror som mätaren visar förutom eventuella nollor som står först. Glöm inte att ta med kommatecknet och decimalerna därefter. 

Illustration som visar en vattenmätare. Siffrorna före och efter kommatecknet är inringade.

Hur registrerar jag mätvärden för företag eller förening?

För närvarande är det enbart privatkunder som kan registrera mätvärden i appen. Du som ska registrera mätvärden för företag eller förening använder som tidigare Mina sidor eller kontaktar vårt kundcenter så hjälper vi dig. 

Vem äger vattenmätaren?

Vi på Karlskoga Energi & Miljö äger mätaren och vi förser dig med vattenmätare när du ansluter din fastighet till VA-nätet och när den behöver bytas ut. 

Hur ska jag placera min vattenmätare?

Som fastighetsägare ansvarar du för att vattenmätaren placeras på rätt sätt och inte kommer till skada. Via denna länk finns mer information. 

Vad händer om min mätare går sönder?

Kontakta vårt kundcenter 

Varför kan inte vattenmätaren fjärravläsas?

På sikt ska alla mätare att bytas ut mot nya som har fjärravläsning. Det kommer innebära att du inte längre behöver registrera några värden till oss, mätaren kommer att skicka informationen digitalt och automatiskt med jämna mellanrum. Men där är vi inte än – fram tills att din mätare byts ut och systemet aktivteras hos dig behöver du fortsätta registrera avläsningarna för att faktureringen ska bli korrekt.

När vi byter vattenmätare idag installerar vi fjärravlästa mätare. Mätarna kommer att bytas ut successivt hos alla kunder.