Frågor och svar om hämtning av trädgårdsavfall
Här har vi samlat de vanligaste frågorna och svaren.
Trädgårdsavfallstjänsten
Vad får jag lägga i kärlet?
+Allt trädgårdsavfall som kvistar, grenar, löv, växter mm. Det får inte innehålla grus eller stenar.
När får jag kärlet?
+Kärlet kommer vi ut med veckan innan abonnemanget startar.
Var ska kärlet stå?
+Kärlet ska stå placerat vid tomtgräns med handtaget utåt från klockan 06.30 på hämtningsdagen. Övrig tid har du kärlet där du önskar.
Hur stort är kärlet?
+Kärlet rymmer 370 liter, och är ungefär dubbelt så stort som ditt vanliga 190 liters kärl för restavfall (gröna tunnan).
Kan jag hoppa på tjänsten senare under säsongen?
+Ja, du är välkommen att hoppa på senare. Du faktureras månadsvis i efterskott för de månader som du har tjänsten.
Kan jag dela kärl med grannen?
+Ja det kan du. Kostnaden gäller per kärl och sedan kan du och din granne självklart göra upp er emellan om ni vill dela. Vi behöver dock ha en person per kärl som vi fakturerar avgiften till.
Hur betalar jag?
+Beloppet fördelas på sex månader och faktureras på din faktura från oss under månaderna maj till oktober. Faktueringen sker i efterhand och första betalningen ser du på fakturan som du får i början av juni.
Vad gör jag med kärlet efter säsongens sista tömning?
+Vill du inte ha kvar tjänsten så kommer vi och hämtar det. Vill du fortsätta till våren igen så behåller du kärlet hos dig till nästa vår då du får ny information av oss om när hämtningen startar igen.
Hur beställer jag tjänsten?
+Beställ via detta formulär (öppnas i nytt fönster)
Hur avslutar jag abonnemanget på tjänsten?
+Du kan avbeställa genom att skicka ett meddelande till oss, eller kontakta vår kundservice (länkarna öppnas i nytt fönster)