Felanmälan & Felsökning
Om du har problem med din internetanslutning ska du göra en felanmälan till din tjänsteleverantör. Det ingår i deras avtal med dig att ge teknisk support, och de meddelar i sin tur oss om problemet ligger utanför deras del.
Du kan enkelt felsöka din stadsnätsanslutning själv, innan du felanmäler till din tjänsteleverantör.
Felsökning
-
Kontrollera att alla kablar är korrekt anslutna. Konverterns (grå box som monteras av Karlskoga Stadsnät) strömsladd ansluts till ett eluttag. Din utrustning (router) ska anslutas till valfri LAN 1-4 port i konvertern.
-
Kontrollera lysdioder på konverterarens ovansida:
PWR (=power) ska lysa
WAN (=fiberlänk) ska lysa
LAN 1-4 (portar för internet) ska lysa när din utrustning (router) är ansluten och strömsatt.
-
Starta om: Konverter genom att dra ur strömsladden och återanslut igen efter cirka 20-30 sekunder. Prova därefter att starta om din utrustning, router och/eller PC.
Om du har problem med ip-tv, starta om iptv-boxen. Om du har problem med ip-telefoni, starta om ata-boxen.
-
Prova att surfa till en hemsida, t ex http://www.google.se
-
Om du använder router, koppla bort routern och anslut en PC direkt till valfri LAN 1-4 på konverter.
-
Kontrollera att PC fungerar genom att prova en annan PC (till exempel en bärbar pc).
-
Kontrollera att kablage, tp-kabel är fungerande genom att prova en ny tp-kabel.
Om det fortfarande inte fungerar, felanmäl till din tjänsteleverantör.
Felanmälan
Så här går en felanmälan till:
-
Felanmäl alltid till din tjänsteleverantör. På detta sätt görs en felanmälan på hela kedjan som ingår i din stadsnätsanslutning, både tjänsteleverantörens del och stadsnätets del.
-
Leverantören felsöker tillsammans med kund över telefon.
-
Leverantören löser ditt problem eller finner att det eventuellt behöver utredas närmare eller att det kan vara fel i stadsnätet.
-
Leverantören kontaktar oss.
-
Vi felsöker och lämnar besked till leverantören med felsökningsresultat.
-
Tjänsteleverantören återkommer till dig med besked.