Vanliga frågor och svar
Flytt
Vad behöver jag göra när jag ska flytta?
+När du flyttar in eller ut från en fastighet så behöver du anmäla detta till oss senast 30 dagar innan flytten. Det är vanligt att man behöver ha två avtal under en viss period. Detta gäller för privatpersoner och även för företag som ska flytta in/ut från en lokal.
Via denna länk kan du anmäla din flytt
Vid flytt sker fjärravläsning på både el- och fjärrvärmemätare, detta är alltså inget som du behöver göra själv. Däremot måste du läsa av vattenmätaren vid utflytt.
Jag ska sälja min bostad, var hittar jag driftkostnaden?
+Driftkostnaden för ditt hus hittar du på fakturan från oss.
Faktura
Varför är min faktura så hög?
+Det kan finnas många olika anledningar till att din faktura är hög. Det bästa är att skaffa en förståelse för vad du betalar för, det kan du se på din faktura. Om du vill ha hjälpa att tolka fakturan är du välkommen att kontakta vårt Kundcenter - då kan vi gå igenom fakturan tillsammans. Ha gärna en faktura tillgänglig när du kontaktar oss för att underlätta.
Några exempel på vad du som villaägare kan göra för att sänka dina avgifter
Se över ditt behov av tömningsintervall. Grundpaketet man betalar för kostar 3510 kronor/år med tömning varannan vecka av restavfall och matavfall. Skulle du ändra till tömning var fjärde vecka av restavfallet så sjunker årsavgiften till 2010 kronor, det vill säga 125 kronor billigare varje månad.
Du kan även se över vilken ampere du har på huvudsäkring. Exempelvis kostar en 20A säkring 9765 kronor/år och en 16A 6450 kronor/år. Notera att om du väljer att sänka sin huvudsäkring så påverkar det även hur du kan använda elen i hushållet. Har du ett större behov av att ha flera artiklar igång samtidigt så kan det bli en negativ effekt av en säkning av huvudsäkring i form av att propparna går. Kontakta alltid en behörig elektriker/installatör för att se över möjligheten.
Jag har inte fått min faktura, vad gör jag?
+Att betala sin faktura i tid är väldigt viktigt. Ett vanligt missförstånd är att om fakturan inte har kommit fram så är det inte ditt fel om fakturan inte betalas i tid. Betalningsansvaret ligger alltid på kunden och har du inte fått din faktura så behöver du kontakta vårt Kundcenter innan förfallodatum för att få fakturan mailad eller postad till sig på nytt.
Så här ser gången normalt ut för en faktura. Observera att avvikelser kan förekomma, så detta är endast ett exempel.
- Fakturan skapas emellan den 4-8:e varje månad
- Förfallodatum är alltid sista bankdagen på månaden
Det är en bra idé att anmäla sig till Autogiro eller E-faktura för att minimera möjligheten till att en betalning missas.
Ledningsansvisning
Kan jag få hjälp att märka ut ledningarna när jag ska gräva på min tomt?
+När du ska gräva är det viktigt att veta vart ledningarna i marken ligger för att inte skada dessa. Vi erbjuder gratis ledningsanvisning inom hela vårt distributionsområde. Beställ kabel- och ledningsanvisning på ledningskollen.se (extern länk, öppnas i nytt fönster)
Alla våra ledningar, oavsett om det gäller el, VA, fjärrvärme eller stadsnät, finns samlade under bolagsnamnet Karlskoga Energi & Miljö i ledningskollen.se. Du behöver alltså inte söka separat på våra olika dotterbolag.
Gatubelysning
Hur anmäler jag trasig gatubelysning?
+Om du upptäcker gatubelysning som är är trasig får du gärna meddela oss så att vi kan felsöka så snart som möjligt.
Via denna länk kan du göra en felanmälan.
Vi gör en översyn av hela anläggningen två gånger per år då vi åtgärdar alla mörka armaturer. När vi får in en felanmälan utöver detta så bedömer vi hur akut felet är och vad det beror på.
Via denna länk kan du läsa mer om hur vi arbetar med underhållet av gatubelysningen.
Avfall & Deponi
Hur anmäler jag att mina avfallskärl inte blivit tömda?
+Om vi har missat att tömma dina kärl, kan du klicka här för att anmäla det eller anmäla via vår app.
Du kan också ringa till Kundcenter på telefon 0586-750 100 eller skicka ett mail till kundtjanst@Karlskogaenergi.se
Vi tömmer kärlen så snart det finna möjlighet, normalt inom 3 arbetsdagar.
Hur gör jag när mitt avfallskärl är trasigt?
+Om ditt kärl har gått sönder, så anmäl det till oss. Vi ser till att ordna det snarast möjliga.
Klicka på den här länken för att anmäla trasigt kärl
Du kan också anmäla via telefon 0586-750100.
Kan jag få mitt trädgårdsavfall hämtat?
+Vi erbjuder en säsongstjänst för hämtning av trädgårdsavfall. Du får ett 370-liters kärl som vi tömmer varannan vecka från april till november. Priset för 2024 är 890 kronor för hela säsongen.
Vatten & Avlopp
Hur ofta ska jag läsa av vattenmätaren och hur gör jag för att rapportera mätarställningen?
+Du ska registrera din mätarställning minst en gång per år, men ju oftare desto bättre. Du väljer själv tidpunkt för registreringen. Läs mer om hur du gör via den här länken
Det går självklart även bra att lämna avläsningen på telefon 0586-750 100 eller skicka ett mail till kundtjanst@Karlskogaenergi.se.
När en vattenavläsning har registreras ser vi samtidigt över så att du betalar för den faktiska förbrukningen som skett på anläggningen och korrigerar din nästkommande faktura därefter.
När får jag en fjärravläst vattenmätare?
+Vi håller just nu på att arbeta med implementeringen av fjärravlästa mätare inom Karlskoga. Våren 2024 har cirka 1000 kunder fjärravläsning av sin vattenmätare. Målet är att ansluta majoriteten av alla kunder som bor i Karlskoga under de närmaste åren.
El
Hur gör jag för att teckna ett elhandelsavtal hos er?
+Om du vill teckna ett elhandelsavtal så kan du enkelt beräkna ditt elpris och göra en beställning direkt på hemsidan via denna länk
Du är självklart välkommen att kontakta oss på telefon 0586-750100 om du har några frågor.
Hur kan jag följa min elförbrukning?
+Du kan följa din elförbrukning via vår app. Appen är gratis och finns att ladda ner på App Store och Google Play. Sök efter Karlskoga Energi och Miljö.
Läs mer om appen här.
Du kan även se din förbrukning via Mina sidor på webben.
Klicka här för att komma till Mina sidor
På din faktura, sidan 2, ser du också hur många kilowattimmar (kWh) du har förbrukat under föregående månad.
När kommer ersättningen för överskottsproduktion med solceller?
+Om du har oss, det vill säga Karlskoga Energi & Miljö, som elhandlare så köper vi även din överskottsel. Detta sker med en fördröjning på 2 månader - det som du sålt i januari återbetalas på fakturan i mars.
Här kan du läsa mer om solceller och mikroproduktion av solel
Hur gör jag om jag vill ändra säkringsstorlek?
+För att upp- eller nedgradera huvudsäkringen på din fastighet kontaktar du en behörig elinstallatör som utför jobbet åt dig. Kostnaden kan varierar utifrån vilket företag ni väljer att anlita. När ändringen är klar anmäler elinstallatören detta till oss och vi justerar i våra system så att du debiteras rätt avgift.
Kan jag ansluta en HAN-modul till elmätaren?
+Våra elmätare från Kamstrup går att ansluta till annan teknisk utrustning eller system hemma hos dig via en så kallad HAN-port.
Du som är elnätskund hos oss kan köpa HAN-modul av oss.
Via den här länken kan du beställa en HAN-modul eller endast aktiviering.
Kan jag få timavläsning på min elmätare?
+Om du vill se när på dygnet du använder mest och minst el kan vi aktivera din elmätare för timavläsning så att du kan följa förbrukningen i vår app. Du kan läsa mer om detta samt anmäla timavläsning via denna länk.
Observera att du inte kan ändra tillbaka från timavläsning till månadsavläsning. Vi rekomenderar att du först kontrollerar med din elleverantör om en ändring till timavläsning har någon påverkan på ditt elhandelsavtal. Vissa elhandlare lägger automatiskt om de kunder som har timavläsning till timprisavtal utan att meddela detta.
Hur gör jag för att bryta strömmen / koppla på strömmen?
+Om du behöver bryta strömmen, till exempel när du säsongsstänger sommarstugan, är det viktigt att det görs på rätt sätt. Detta gäller även när en mätare har varit avstängd för exempelvis obetalda fakturor.
Du ska stänga av strömmen med en funktion på din elmätare istället för att ta ur propparna eller använda huvudströmbrytaren.
Stadsnät
Hur mycket kostar det att ansluta sig till stadsnätet?
+2024 är anslutningsavgiften för en villa är 29 500 kronor. Om du väljer att gräva själv på tomten blir anslutningsavgiften 20 500 kronor. Priserna är inklusive moms.
Via denna länk kan du se prislista och avtalsvillkor
Via denna länk kan du anmäla ditt intresse för en stadsnätsanslutning.
Vart ska jag felanmäla om jag har problem?
+Om du som är privatkund har problem med din internetanslutning ska du göra en felanmälan till din tjänsteleverantör. Tjänsteleverantören är den du betalar månadsvis till, exempelvis Bahnhof, Tele2 med flera. Det ingår i deras avtal med dig att ge teknisk support och de meddelar i sin tur oss om problemet ligger utanför deras del.
Via denna länka kan du läsa mer om hur du kan felsöka själv
Är du företagskund och har en anslutning via Karlskoga Energi & Miljö så ska du kontakta vårt Kundcenter på telefon 0586-750100, via mail info@karlskogaenergi.se eller via vår chatt som finns på hemsidan.
Hur lång tid tar det att bli ansluten till stadsnätet?
+Leveranstiden varierar, kontakta Kundcenter på telefon 0586-750 100 eller via mail till kundtjanst@karlskogaenergi.se
Fjärrvärme
Hur mycket kostar det att ansluta min villa till fjärrvärmenätet?
+Anslutningsavgiften för 2024 är 77 000 kronor inklusive moms. Om du är intresserad så fyll i intresseformuläret så ser vi över möjligheten att ansluta din fastighet. Intresseanmälan är inte bindande.
Via denna länk kommer du till intresseformuläret
Är du företagare och vill ansluta dig till fjärrvärmenätet, läs mer via denna länk.
Hur anmäler jag problem med fjärrvärmen?
+Vi hjälper till med felsökning samt åtgärdar mindre läckage på din fjärrvärmeanläggning. Vid större fel kontakta en rörfirma.
Felanmälan gör du via denna länk
Du kan också kontakta vårt kundcenter på telefon 0586-750 100 eller via mail
Vid akuta fel ring vår jour på 0586-750 200.
Elhandel / elavtal
Hur kan jag följa mitt elpris?
+Ditt aktuella elpris beror på vilket avtal du har.
Om du har Karlskoga Rörligt eller Karlskoga Klok så summeras alltid priset när månaden är slut. Cirka 5-6 dagar in på nya månaden har vi sammanställt priset och skickar ut fakturorna.
Du kan följa prishistoriken för Karlskoga Rörligt och Karlskoga Klok här.
Vad händer när mitt elavtal löper ut?
+I dags läget har vi endast Karlskoga Rörligt utan bindningstid för nytecknande.
Om du har ett fastpris avtal hos oss sedan tidigare kommer det att gå över till ett obundet Karlskoga Rörligt efter bindningstiden är slut.
Hur gör jag för att teckna ett elavtal hos er?
+Om du vill teckna ett elhandelsavtal så kan du enkelt beräkna ditt elpris och göra en beställning direkt på hemsidan via denna länk
Du är självklart välkommen att kontakta oss på telefon 0586-750100 om du har några frågor.
Vilka elavtal kan jag välja mellan?
+I nuläget erbjuder vi endast Karlskoga Rörligt för nyteckning. Du kan läsa mer om avtalet via denna länk.