Information om ansökan gällande LTA pumpstation

Vem ska skicka in blanketten?

Fastighetsägare som måste pumpa avlopp till en kommunal spillvattenledning ska ansöka om att få en LTA pumpstation.

Varför ska jag skicka in denna blankett?

VA-bolaget behöver din ansökan för att registrera dig som kund och för att kunna beställa LTA pumpstation.

Hur ska jag göra för att ansöka?

Fyll i formuläret neda och skicka in.

När ska jag skicka in anmälan?

Cirka 8-10 veckor innan du vill ha LTA pumpstationen levererad. Detta för att VA-bolaget i sin tur ska beställa LTA pumpstationen hos leverantören.

Vem står för kostnaderna?

VA-bolaget tillhandahåller en LTA pumpstation med tillhörande elskåp. Fastighetsägaren står för kostnader för grävning och installation av LTA pumpstation samt ledningsdragning på den egna fastigheten fram till förbindelsepunkten.

Vad gäller?

För anslutning gäller ABVA. Klicka här för att läsa. (Öppnas i nytt fönster)

Inget dag- eller dränvatten från fastigheten får avledas till spillvattenledning (avloppsledning) eller till LTA pumpstation.

För installation av LTA pumpstation finns separata anvisningar som du kan ladda ner. Länk till anvisningar (öppnas i nytt fönster)

Vad händer nu?

När du skickat in formuläret registrerar VA-bolaget din ansökan och beställer LTA pumpstation. När den har kommit till oss kontaktas du för att stämma av leveransdatum till fastigheten som du har angivit i ansökan.

Kom ihåg att beställa sluttömning av din slambrunn samt att säga upp ditt slamtömningsabonnemang när din LTA pumpstation är drifttagen.